Pokročilé akordy - basová část akordeonu
Basová část akordeonu umožňuje šikmo nahoru od základnímu tónovému knoflíku zahrát pouze 4 typy akordů. Pokud chceme zahrát v levé části harmoniky složitější akordy, máme problém, ne však neřešitelný. Stradella bass system, neboli standardní bas, který na akordeonu využíváme, má dvě tónové řady (po stisknutí hrajeme jednotlivý tón) a čtyři akordové řady, kde zmáčknutím jednoho knoflíku zahrají 3 tóny najednou. Viz přehled zde.
První akordová řada - akord
C - tóny
C E G
Druhá akordová řada - akord
Cm - tóny
C Eb G
Třetí akordová řada - akord
C7 - tóny
C E (G) Bb
Čtvrtá akordová řada - akord
Cdim - tóny
C Es (Gb) Bbb = A
U třetí a čtvrté akordové řady není zahraná kvinta v závorce, protože systém umožňuje pouze hraní 3 tónů na jeden knoflík. V praxi se při hraní kvinta ze septakordů může vynechat, pokud není zmenšená nebo zvětšená a nechceme tím dotvořit specifický zvuk akordu. V celkovém zvuku dim akordu, tedy poměrně chybí a akord je neúplný, nikoli už ve zvuku dominantního septakordu kde se vynechat může.
Co v praxi můžeme vynechat?
U kvintakordu by mělo zaznít vše - tzn. prima tercie i kvinta, protože vše je důležité. U septakordů(sedmiček) se často vynechá právě již zmíněná čistá kvinta, u nonakordů(devítek) se může vynechat opět kvinta, méně často i základní tón, který si ucho posluchače dokáže doplnit z vnitřní harmonie skladby. Undecimové akordy (jedenáctky) často vynechávají kvintu, nónu, a někdy základní tón. A nakonec Tercdecimové akordy (třináctky) vynechají opět kvintu, undecimu, nonu, popř. I základní tón. Nejdůležitějšími se v akordu ukazují tercie a septima, které tvoří základní charakter akordu a chybět by neměli.
Pokud chceme složitější akordy, nemůžeme se spokojit s tím že bychom zůstali hrát v jedné diagonální řadě, ale musíme kombinovat tóny z různých akordových a tónových řad tak, abychom vytvořili nový akord.
Se znalostí teorie skladby akordů, a s orientací v basovém systému můžete tyto akordy sami vytvořit. Rozhodně ale všechny nebudou snadno hratelné. Ukážeme si příklad přemýšlení o skladbě akordů:
Chtěl bych akord
Cmaj7 (ten tvoří tóny
C, E, G, B) Pro zdůraznění základního tónu akordu použijeme tónový knoflík s tónem
C a další trojici tónů které k zahrání potřebujeme obsahuje akordový knoflík pro akord
Em (E, G, B). Tento akord bude na zahrání náročný, ale s dlouhými prsty Vám to půjde :) Akordový knoflík budeme muset zmáčknout ukazováčkem a na tónový budeme muset použít malíček.
Ukážeme si teď jak se dá na akordeonu kombinovat. Pro lepší orientaci si prohlédněte následující přehled tónů napříč akordeonem, kde jsou rozepsány i jednotlivé tóny pro akordové knoflíky:
Pokročilé akordy s použitím základního tónového knoflíku + dalšího akordového:
Název akordu | Kombinace knoflíků | Obsažené tóny | Poznámka |
Cmaj7 | tón. C + akord. Em | C + E, G, B | |
Cm7 | tón C + akord. Eb | C + Eb, G, Bb | tón C můžeme zahrát jak v základní řadě, tak i v pomocné. |
Cm7b5 | tón C + akord. Ebm | C + Eb, Gb, Bb | |
C6 | tón C + akord. Am | C + A, C, E | |
C7 | tón C + akord. Gdim | C + E, G, Bb | alternativní držení akordu C7 |
C9(no3) | tón C + akord. Gm | C + G, Bb, D | v akordu chybí velká tercie |
C7b9(no3) | tón C + akord. Bbdim | C + Bb, Db, Abb=G | v akordu chybí velká tercie |
C9#5(no3) | tón C + akord. Bb7 | C + Bb, D, Ab | v akordu chybí velká tercie |
Akordy s použitím základního tónového knoflíku, souvisejícího durového akordového knoflíku + dalšího akordového knoflíku
Název akordu | Kombinace knoflíků | Obsažené tóny | Poznámka |
C9 | tón C + akord. C + akord. Gm | C + C, E, G + G, Bb, D | |
Cmaj9 | tón C + akord. C + akord. G | C + C, E, G + G, B, D | |
C7b9 | tón C + akord. C + akord. Bbdim | C + C, E, G + Bb, Db, Abb=G | |
Akordy s použitím základního tónového knoflíku, souvisejícího molového akordového knoflíku + dalšího akordového knoflíku
Název akordu | Kombinace knoflíků | Obsažené tóny | Poznámka |
Cm6 | tón C + akord. Cm + akord. Cdim | C + C, Eb, G + C, Eb, Bbb=A | |
Cm(maj7) | tón C + akord. Cm + akord. G | C + C, Eb, G + G, B, D | |
Cm9 | tón C + akord. Cm + akord. Gm | C + C, Eb, G + G, Bb, D | |
Cm11 | tón C + akord. Cm + akord. Bb | C + C, Eb, G + Bb, D, F | |
Cm13 | tón C + akord. Cm + akord. Dm | C + C, Eb, G + D, F, A | |
Cm13 | tón C + akord. Cm + akord. F | C + C, Eb, G + F, A, C | neobsahuje nónu |
C7#9 | tón C + akord. Cm + akord. C7 | C + C, Eb, G + C, E, Bb | |
Akordy s použitím základního tónového knoflíku, souvisejícího akordového knoflíku pro dominantní septakord + dalšího akordového knoflíku
Název akordu | Kombinace knoflíků | Obsažené tóny | Poznámka |
C9 | tón C + akord. C7 + akord. Gm | C + C, E, Bb, + G, Bb,D | |
C13 | tón C + akord. C7 + akord. Am | C + C, E, Bb, + A, C, E | chybí nóna a undecima |
C7#9 | tón C + akord. C7 + akord. Eb | C + C, E, Bb + Eb, G, Bb | |
C7b9 | tón C + akord. C7 + akord. Bb dim | C + C, E, Bb + Bb, Db, Abb = G | |
Akordy s použitím základního tónového knoflíku + dalších dvou nesouvisejících akordových knoflíků
Název akordu | Kombinace knoflíků | Obsažené tóny | Poznámka |
Cm9 | tón C + akord. Eb + akord. Gm | C + Eb, G, Bb + G, Bb, D | |
Cm11 | tón C + akord. Eb +akord. Bb | C + Eb, G, Bb + Bb, D, F | |
C9 | tón C + akord. Gm + akord. Gdim | C + G, Bb, D + G, Bb, Fb=E | |
C13 | tón C + akord. Gm + akord Am | C + G, Bb, D + A, C, E | neobsahuje unecimu |
Akordy s použitím pomocného tónového knoflíku (counterbass) + akordového knoflíku z šikmé příslušející C řady
Název akordu | Kombinace knoflíků | Obsažené tóny | Poznámka |
Am7 | tón A + akord. C | A + C, E, G | |
Am7b5 | tón A + akord. Cm | A + C, Eb, G | |
F#dim7 | tón F# + akord. Cdim | F# + C, Eb, Bbb=A | kompletní akord dim7
|
Jedná se o rozšíření a praktické rozvedení článku, který napsal Stephen Keen a představuje docela zajímavé náměty k pokročilým akordům, které ocení především "jazzmeni". Odkaz:
Zde